Polska szkoła i patriotyzm zmieniają się
10 października 2018Nowoczesne pracownie dydaktyczne, zaplecze sportowe, ale także szkolenia zawodowe, spotkania z trenerem biznesowym i doradcą zawodowym. Wsparcie procesu kształcenia i dostosowanie go do aktualnych potrzeb rynku pracy – taki zakres mają nowe projekty, realizowane w szkołach województwa świętokrzyskiego przy wsparciu funduszy z Unii Europejskiej.
We wtorek w Targach Kielce uroczyście została podsumowana „Akademia Obywatelska 1918”. To jeden z ciekawszych projektów edukacyjnych realizowanych przez Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. ŚCDN odważnie podjęło się bardzo ważnego tematu, jakim jest edukacja patriotyczna, tworzenie wspólnoty, budowanie świadomej społeczności, mieszkańców, młodych ludzi, promowanie aktywnych postaw obywatelskich. Ja sam miałem okazję uczestniczyć w bardzo interesującej debacie o różnych drogach prowadzących do niepodległości. Przesłaniem tej debaty było to, że możemy się różnić, możemy mieć różne poglądy, ale to co nas łączy, to wartość nadrzędna, czyli Polska. Możemy mieć różne wrażliwości, ale powinniśmy się szanować, budować poczucie, że w tej różnorodności jest olbrzymia siła. Dla Niepodległej powinniśmy poświęcić siebie, dawać jej to, co mamy najlepszego.
Ten przekaz rozumieją młodzi ludzie. Widać to było w działaniach, podejmowanych w ramach projektu. Pomysły na świętowanie jubileuszu 100-lecia niepodległości Polski były różne, między innymi okolicznościowe apele, śpiewanie piosenek, a także pisanie i recytowanie wierszy patriotycznych, nauka polskich tańców, publiczne wykonanie poloneza, gry historyczne, rajd po miejscach pamięci narodowej. Ale formą uczczenia tej pięknej i ważnej rocznicy były również spotkania rodzinne, kurs udzielania pierwszej pomocy, dbanie o czystość środowiska, a nawet konkurs sprawdzające ortografię.
To pokazuje, że pojęcie patriotyzmu zmienia się, nabiera innego znaczenia. Ale przeobrażeniom ulega też sama szkoła, która stara się na bieżąco reagować na potrzeby młodych ludzi oraz rynku pracy. Staramy się pomagać, by te działania były jak najbardziej efektywne. Temu służą kolejne projekty realizowane przy wsparciu środków unijnych.
Dwustu uczniów i dwudziestu nauczycieli z dwóch szkół z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Busku-Zdroju oraz z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Jędrzejowie weźmie udział w kolejnej inicjatywie edukacyjnej, przygotowanej przez Regionalną Organizację Turystyczną Województwa Świętokrzyskiego. Umowa na realizację projektu szkoleniowego „Hotelarze przyszłości” została podpisana we wtorek. Będzie dofinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego.
Uczestnicy przedsięwzięcia będą uczestniczyć w szkoleniach zawodowych, między innymi barmańskich, kelnerskich, językowych, będą się uczyć obsługo gości, autoprezentacji, czy savoir-vivre. Będą też spotkania z trenerem biznesowym i doradcą zawodowym. Na tym nie koniec, dla 80 osób przewidziano płatne staże u świętokrzyskich pracodawców. W ramach projektu w szkole w Busku zostanie doposażona pracowania gastronomiczna, a w Jędrzejowie powstanie hotelowa jednostka mieszkalna do zajęć praktycznych.
Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego zrealizowała już pięć podobnych przedsięwzięć w obszarze edukacji zawodowej, dzięki którym młodzież i pedagodzy zdobyli nowe kompetencje. ROT jednoczy środowisko branży turystycznej i jest niezwykle otwarty na przekazywanie wiedzy młodym ludziom z tej dziedziny. Stał się ważnym partnerem dla szkół. W dotychczasowe projekty zaangażowanych było ponad 1000 uczniów i 100 nauczycieli, którzy zyskali dodatkowe umiejętności, mogli w profesjonalnie wyposażonych pracowniach w praktyce sprawdzić zdobytą wiedzę. Uważam, że taki rodzaj systemowego wsparcia wkrótce zaowocuje uśmiechniętymi, zadowolonymi i znakomicie wykształconymi pracownikami hoteli, pensjonatów, biur podróży, restauracji.
We wtorek została też podpisana umowa na realizację projektów edukacyjnych dla uczniów szkół wiejskich z terenu gminy Małogoszcz.
Tego samego dnia odwiedziłem również Liceum Ogólnokształcące imienia Hugona Kołłątaja w Pińczowie, gdzie już widać efekty poczynionych inwestycji. Szkoła ma nowe zaplecze sportowe oraz dwie nowoczesne pracownie: dwie językowe i jedną informatyczną. Jak podkreśla Tomasz Pietrzykowski, wicedyrektor szkoły, w ramach projektu, przez półtora roku młodzież będzie miała dodatkowe zajęcia z języka angielskiego i informatyki. Budujące, że wszyscy uczniowie zadeklarowali chęć udziału w nich.