Dlaczego nowy pakiet farmaceutyczny i lista leków krytycznych są głównymi priorytetami dla SANT?
18 listopada 2024Zdrowsza przyszłość: Dlaczego nowy pakiet farmaceutyczny i lista leków krytycznych są głównymi priorytetami dla SANT
Pakiet farmaceutyczny, zaproponowany przez Komisję Europejską w kwietniu 2023 r., stanowi największą reformę unijnego rynku leków od ponad 20 lat. Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w kwietniu i jesteśmy gotowi współpracować z Radą UE w celu wynegocjowania ostatecznej wersji. Mamy nadzieję, że węgierska rotująca prezydencja sfinalizuje ogólne podejście Rady w grudniu, abyśmy mogli rozpocząć trójstronnye w styczniu, gdy tylko rozpocznie się polska prezydencja.
Musimy również zmniejszyć ryzyko w naszych łańcuchach dostaw dla leków i aktywnych składników farmaceutycznych (API), aby przygotować się na kolejną pandemię lub inne sytuacje kryzysowe związane ze zdrowiem publicznym. Wraz z ustanowioną listą lekowymi i ustanowioną przez Sojusz Leków Krytycznych, mamy ramy dla dalszych regulacji i jesteśmy gotowi do współpracy z Komisją ds. gotowości na wypadek sytuacji nadzwyczajnej w zakresie zdrowia (HERA), gdy opracowuje projekt ustawy o lekach krytycznych.
Plan Beating Cancer, przyjęty w 2021 roku, odniósł duży sukces i może służyć jako model dla innych kompleksowych strategii opieki zdrowotnej w nadchodzących latach. Będziemy nadal monitorować jego wdrażanie i w oparciu o to budować strategie chorób sercowo-naczyniowych – wciąż główną przyczynę śmierci w UE – związanych z chorobami cukrzycowymi i chorobami neurodegeneracyjnymi.
Biotechnologia jest obiecującym nowym sektorem innowacji w zakresie leków, a prawodawcy UE muszą opracować odpowiednie zachęty do rozwoju. Inne gospodarki wspierają biotechnologię; na przykład USA oferują innowacje biotechnologiczne 12 lat ochrony patentowej, w porównaniu do zaledwie pięciu lat w przypadku innych rodzajów patentów medycznych.
Ponieważ Komisja opracowuje projekt ustawy o biotechnologii, wzywamy ją do wspierania badań, na wzór programu „Horyzont Europa”, ale także do dostarczania rozwiązań dla przemysłu i zdolności produkcyjnych w Europie. Oprócz wzmocnienia europejskiego bezpieczeństwa farmaceutycznego i suwerenności, poprawi to konkurencyjność europejskiego przemysłu i pobudzenie naszej gospodarki.
Wspieramy prace Komisji nad planem działania na rzecz zdrowia psychicznego i uważamy, że powinno to koncentrować się na młodych ludziach w erze cyfrowej, którzy są celem uzależniających algorytmów, które poświęcają swoją uwagę.
Musimy również zapewnić właściwe wdrożenie europejskiej przestrzeni danych o zdrowiu. Korzystanie z algorytmów sztucznej inteligencji w sektorze zdrowia może wymagać odrębnych regulacji sektorowych oprócz ustawy o sztucznej inteligencji.
W trakcie tej kadencji przyjmiemy kolejne wieloletnie ramy finansowe, które będą obowiązywać do 2034 r. Musimy zapewnić, że ramy przydzielają odpowiednie fundusze na programy zdrowotne, takie jak EU4Health, na badania, takie jak misja w zakresie raka w ramach programu „Horyzont Europa”, oraz na inwestycje wspierające służby zdrowia w państwach członkowskich UE.
Wszystko to musi nadal dążyć do wyeliminowania nierówności zdrowotnych zarówno między państwami UE, jak i w ich obrębie, a także między obszarami miejskimi, podmiejskimi i wiejskimi. Zdrowie zależy od kodu DNA, ale w Europie nie może zależeć od kodu pocztowego.
Adam Jarubas
Przewodniczący Podkomisji Zdrowia SANT